Små äta

Jag har ett problem när det kommer till mat, något som ja speciellt har märkt slår till nu på senare tid.
Håller på och googlar runt för att hitta en lösning på detta.

Jag småäter. Det är nästan som ett beroende, det är helt sjukt.
Och det känns som ja börjar tappa kontrollen över mitt småätande...
Och speciellt mängden, ja tar gärna 2 mackor fast ja igentligen inte behöver det.
Det känns som ja alltid måste ha något och tugga på.

Jag har kopplat ihop en del känslor som uppstår när jag småäter, eller som ja känner när ja småäter.
Ofta är ja uttråkad, har ångest, är rastlös, är stressad eller olycklig.

Men nu vet ja inte hur ja ska göra för att sluta små äta...
Så min fråga är:
Har ni några tips på vad ja ska göra?

Kommentarer
Postat av: Anna

tugga tuggummi hela tiden. det gör jag.. eller väldigt ofta i alla fall. variera smakerna. låter kanske lite torrt, men det funkar för mig.

2010-09-02 @ 21:58:47
Postat av: Hanna

2010-09-03 @ 09:41:36
Postat av: Hanna

Oups, slant. Dricken kopp te, ta ett glas vatten. Gör något kreativt med händerna så dom är upptagna. Gå ut och gå. Tuggummi kan fungera men akta den laxerande effekten=P.

2010-09-03 @ 09:43:33
Postat av: Paula

Jag har exakt samma problem... Vad jag har upplevt är att det bästa är att gå stegvis. Du kan inte sluta småäta direkt, då det oftast är alldeles för svårt. Men som flera andra har nämnt, tuggummi, en kopp te, ett glas vatten, håll händerna sysselsatta. Vidare förslag skulle vara äpplen, morrötter, eller, ja, all slags frukt och grönsaker förutom fetare sådana som tilleempel banan eller avocado. Nötter fungerar även, så som chilinötter eller jordnötter. Först ersätter du ditt småätande med detta, och när du känner att du har kontroll kan du prova att dra ner på även detta. Lyckas du inte är det ingen fara, eftersom du äter "bra" saker...

2010-09-03 @ 13:00:03
Postat av: Anna

Det första och viktigaste är att äta näringsriktig mat tillräckligt ofta så att kroppen inte skriker efter snabb energi (som blir socker/fett och sedan fastnar direkt eftersom kroppen är i svältläge). Sedan har jag ett par tips till:



1. Borsta tänderna. Man vill inte äta med nyborstade tänder:)



2. Sätt upp hinder. Innan du får lov att äta måste du gå och väga dig och skriva upp precis vad du tänker äta och sedan vänta fem minuter. Då kanske du hinner ångra dig...



3. Föreställ dig något riktigt äckligt, gärna det du vill ha fast i rutten version till exempel.



4. Försök att inte ha det du brukar vilja ha hemma. Sluta t.ex. äta mackor helt under en period.



Lycka till och ät oftare så din förbränning kommer igång! Du kan ju hjälpa till med en morgonproteindrink om du vill få ännu bättre morgonvanor.



2010-09-07 @ 21:17:52
Postat av: Sandra Linder

Jag är oxå helt omöjlig med att små äta men jag brukar ta en matsked äppelcider vinäger i ett glas vatten, man känner sig inte lika hungrig seda.

Det är även bra att ta innan man ska äta för då äter man inte lika mycket :)

2010-09-15 @ 09:59:39
Postat av: LömskaLinn

tack för alla tips, snart är det den 18:e o då har ja pengar för att testa dom alla, rappoter kommer :) är det någon som har testat krom? har hört att det ska va bra för sötsuget, så det står på listan att pröva med

2010-09-15 @ 18:32:44
URL: http://linnrules.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0